मौलाकाली गण्डकी प्रदेश पूर्वी नवलपरासीको गैडाकोट नगरपालिका वडा १ मा पर्दछ । मानिस प्रकृतिको पुजारी हो । प्रकृतिसँग जो कोही पनि रमाउँछ । मौलाकाली केवल तीर्थाटनका लागि मात्र नभएर प्रकृतिप्रेमी पर्यटकका लागि पनि पुग्नै पर्नेे स्थल हो । महाभारत पर्वत श्रृंखलामा रहेको मौलाकाली परिसरबाट सुन्दर प्राकृतिक दृश्यावलोकन गर्न सकिन्छ । पर्यटकले एकै स्थानबाट नारायणघाट बजार, गैडाकोट, नारायणी नदी र चितवन राष्ट्रिय निकुञ्ज अवलोकन गर्न पाउँदा रमाउने गर्दछन् । मौलाकालिका मन्दिर, धार्मिक, सांस्कृतिक एवं पर्यटकीय दृष्टिकोणले अति नै महत्वपूर्ण मानिन्छ । समुद्र सतहदेखि ५ सय ६१ मिटरको उचाइमा रहेको मौलाकाली सामुदायिक वन र मौलाकालिका धार्मिक वनभित्र निकै रमणीय हरियाली वातावरण प्राकृतिक सौन्दर्यले श्रृंगारिएको छ ।
नारायणगढबाट नारायणी नदीको पुल पार गर्ने बित्तिकै अथवा बुटवलबाट नारायणघाट जाँदा नारायणीको पुल नपुग्दै दाहिनेतिर सवारीसाधनबाट ४ किमी यात्रापछि मौलाकाली मन्दिरको प्रवेशद्वारमा पुगिन्छ । गैडाकोटको समतल वस्ती किनारको महाभारत श्रृखलाको फेदीबाट सुरु हुन्छ मौलाकालीको यात्रा । मौलाकाली जान प्रवेशद्वारदेखि पैदल यात्राको लागि ढुंगा बिछ्इएको सिंढी मार्ग निर्माण भएको छ । मौलाकाली परिसरको क्षेत्रलाई जवडाँडा भनिन्छ । पर्यटकले मन्दिरसम्म पुग्न १ हजार ८ सय ८२ वटा सिंढी पदयात्रा गर्नु पर्दछ । पर्यटकले मौलाकाली जादा सिंढीमार्गको दायाँबायाँ अहिले मूर्तिकारले विभिन्न देवीदेवताका मूर्ति बनाइदिएका छन् । सिंढीमार्गमा सिद्धि विनायक गणेश, श्रीकृष्ण भगवान् तथा देउराली देवीको पूजाअर्चना र दर्शन गरी आत्मसन्तुष्टि लिन पाउछन् । मौलाकाली जाने तीर्थाटनका पर्यटकलाई उकालो चढ्दा पनि कठिन महसुस हुँदैन । ठाउँठाउँमा निर्माण भएको चौतारीमा विश्राम गरी चिसो पानी पिउँदै, सुन्दर प्राकृतिक दृश्यावलोकन गर्दै करिब १ घण्टाको पैदल यात्रामा मन्दिरमा पुग्न सकिन्छ । सिंढीको उकालो बाटोमा चारैतर्फको मनमोहक दृश्यले तीर्थाटनका पर्यटकलाई उकालो चढेको पत्तै हुदैन ।
उकालो पार गरेपछि जब डाँडाको टुप्पामा अर्थात् मौलाकालिकाको मन्दिरमा पुगिन्छ, तब जोकोहीलाई रमणीय पर्यटकीय छटाले मोहनी लगाउँछ । मौलाकालिकाबाट देखिने पवित्र देवघाट धाम, नारायणी नदी, नारायणगढ बजार र अर्कोतर्फ गैंडाकोटको बार्है महिना मकैफल्ने उर्वरभूमिले मन लोभ्याउने गर्दछ । जुन कारणले आजभोलि मन्दिर आन्तरिक र वाह्य पर्यटकका लागि महत्वपूर्ण गन्तब्य बनेको छ । दक्षिणतर्फ नजिकै देखिने नारायणगढ बजारका साथै त्रिशूली र कालीको संगम देवघाटधामपछि नारायणी नामबाट बग्ने नदीले त्यहाँ पुग्ने हरेक पर्यटकहरुको मन लोभ्याउँछ । यहाँबाट नवलपरासी, चितवन, तनहुँ एवं गोरखा जिल्लामा पर्ने अग्लाअग्ला पहाड, डाँडा, भञ्ज्याङ, भीरपाखा र हिम श्रृंखलाहरुको साथै देवघाटधाम, चितवनको समथर भूमि र राष्ट्रिय निकुञ्जको जंगल अवलोकन गर्न सकिन्छ । मन्दिर परिसरमा महाकाली, महालक्ष्मी, महासरस्वती, शिव र गणेशका सुन्दर मूर्र्तिका साथै तुलसीमठ, शिवलिंग बनाइएका छन । अर्कोतर्फ भान्छा घर, भजनकीर्तन एवं अतिथि भवन, परेवाको लागि पक्की घर, प्रांगणमा टायल बिच्छाइएको छ भने स्वागतद्वार, अतिथि सत्कारगृह, आदि मौलाकालिकामा निर्माण भएका छन् ।
मौलाकाली जाँदा हरियाली वातावरण, चराचुरुङीको आवाज गैडाकोट र नारायणघाटको घना सहरी बस्ती, नारायणी नदी दायाँ, बायाँका मैदानी भागको दृष्यले पर्यटकहरुलाई छुट्टै आनन्दको अनुभूति हुन्छ । अहिले ऐतिहासिक मौलाकाली जादा सिंढीमार्गको दायाँबायाँमा रहेका ढुंगामा कलाकारले कलात्मक शिव, गणेश, काली, वनदेवी, कछुवा, हात्ती, गुप्तेश्वर शिवलिंगलगायत मूर्ति निर्माण गरेका छन् । सिंढीमार्गको दायाँबायाँ निर्माण गरिएका आकर्षक मूर्तिले मौलाकाली जाने तीर्थाटनका पर्यटकलाई थप भावनात्मक सोचलाई आकर्षण गराएको छ । मौलाकाली जानको लागि सामुदायिक वनले निर्माण गरेको कच्ची मोटरमार्ग पनि छ । तर माल सामान लैजानको लागि मात्र सडक प्रयोग हँुदै आएको छ । धेरै तीर्थाटनका पर्यटकहरु सिंढीमार्ग नै प्रयोग गर्दछन् । अहिले आएर केवलकार सञ्चालनको लागि पनि आवश्यक प्रक्रिया सुरु गरिएको छ । मौलाकालीको फेदी धारापानिमा तल्लो स्टेसन र मौलाकालीको हेलिप्याड रहेको स्थानमा माथिल्लो स्टेसन निर्माण हुने भएको छ ।
मौलाकाली मन्दिर करिब ५ सय वर्ष पहिला पन्ध्रौं शताब्दीतिर पाल्पाका राजा मणिमुकुन्द सेनले बनाएका हुन् । यो मन्दिर १९९० सालको भूकम्पले पुरानो मन्दिर ध्वस्त भएपछि प्यागोडा शैलीमा फेरि बनाइएको हो । पाल्पा राजा मणिमुकुन्द सेनको सैनिक टुकुटीले मौला राखेर शक्तिपीठको पूजा गरेको हुनाले मन्दिरको नाम मौलाकाली राखिएको हो । मौलाकालीको पूजा गरे मनको ईच्छा पूरा हुने जनविश्वास रहेको छ । पछिल्लो समय मन्दिरमा भौतिक संरचना र पर्यटन विकासको लागि पूर्वाधार थपिंदै गएपछि तीर्थाटनका पर्यटक बढ्न थालेका छन् । विशेषतः शनिबार, मंगलबार र बिदाका दिन मौलाकालीमा तीर्थाटनका पर्यटकको घुइँचो लाग्ने गर्दछ । मौलाकालीको मन्दिर परिसरमा महाकाली, महालक्ष्मी, महासरस्वती, शिव र गणेशका मूर्ति, तुलसी मठ, शिवलिंग, भजन कीर्तन एवं अतिथि भवनसमेत रहेको छ । १९९० सालसम्म मौलाकालीमा पूजा गर्ने ठूलो सालको रुख थियो । त्यो रुख अहिले नभए पनि ऐतिहासिक ढुंगाको पर्खाल, पुराना खुँडा, तरवार जस्ता पुराना हतियारलाई समेत संरक्षण गरिएको छ ।
मौलाकालिकाबाट देखिने पवित्र देवघाट धाम, नारायणी नदी, नारायणगढ बजार र अर्कोतर्फ गैंडाकोटको बार्है महिना मकै फल्ने उर्वरभूमिले मन लोभ्याउने गर्दछ
मौलाकालीको घुमफिरपछि घुमफिरको समय लम्बाउन सके देवघाट जान पनि सकिन्छ । कालीगण्डकी किनारमा रहेको देवघाटधाम र काली पश्चिम महाभारत पर्वत श्रृंखलामा रहेको मौलाकालीदेखि १ घन्टाको पैदल यात्रामा पुग्न सकिन्छ । यी दुवै सम्पदाको इतिहास मुकुन्द सेनसँग जोडिएको छ । देवघाटधामको परिसरमा गलेश्वर आश्रम चक्रेश्वरशिला, सीता गुफा, वशिष्ट गुफा, हरिहर मन्दिर, महेश सन्यास–आश्रम, राम मन्दिर यज्ञशाला, कठस्तुप, सिद्धि गणेश, गोपिधाम, सुर्यकूण्डजस्ता पवित्र तीर्थाटनस्थल रहेका छन । देवघाटधाममा मध्यकालीन भग्नावशेषका रुपमा मुकुन्द सेनले बनाएको पन्चदेवल अहिले पनि छ । साथै मणि मुकुन्द सेनको श्री विग्रहशीला पनि रहेको छ । जसलाई चक्रशीलाको नामले चिनिन्छ । मुकुन्द सेनले देवघाटधाममा बाह्र वर्ष तपस्या गरेका थिए । देवघाट तीर्थाटनको लागि नेपालको अतिप्राचीन महत्वको धार्मिकस्थल मानिन्छ । गलेश्वर बाबाले देवघाटमा आई तपस्या गरेपछि यसको प्राचीन एवं लौकिक महत्व बढ्न गएको हो । देवघाटमा माघेसंक्रान्ति, साउने सोमबार, बाला चतुर्दशीलगायत विभिन्न पर्वमा मेला लाग्ने गर्दछ । देवघाटमा स्नान गरी शिवजीको उपासना गरेमा मोक्ष प्राप्त हुने जनविश्वास रहेको छ । स्कन्ध पुराण हिमवत्सखण्डको अध्याय ४४ पृष्ठ ९९ मा उल्लेख भएअनुसार पृथ्वीमा भएका तीर्थस्थल मध्ये सबैभन्दा फलदिने पवित्रस्थल देवघाट संगम हो भन्ने कुरा संस्कृतविद्को भनाइ रहेको छ ।
तनहुँ, चितवन र नवलपरासी जिल्लाको संगमस्थल देवघाटमा अहिले तपस्वी, साधु, सन्यासी, सन्त महात्मा र कल्पवासीको बासस्थान बनेको छ । आजभोलि तीर्थाटनका पर्यटक देवघाटमा मात्र नभएर मौलाकालीमा समेत जाने गर्दछन् । देवघाटमा तीर्थाटनका पर्यटक भित्राउने उद्देश्यका साथ ३ जिल्ला जोड्ने गरी त्रिशूली र कालीको संगमस्थलमा त्रिकोणात्मक धार्मिक पर्यटकीय पुल निर्माणको प्रक्रिया अगाडि बढेको छ । निर्माण हुन लागेको आर्च ब्रिज पुललाई एउटा मात्रै पिलरले धान्ने छ । आर्च ब्रिज पुल ३ जिल्ला गरी ६ सय मिटर लामो बन्नेछ । यस्तै खालको पुल रिडीमा पनि बन्दै गरेको छ । आर्च ब्रिजबाट पैदल र मोटरसाइकल मात्रै यात्रा गर्न सकिन्छ । पुलबाट वरिपरिका धार्मिक क्षेत्रमा अवलोकन गर्न सकिने भएकाले तीर्थाटनका पर्यटकहरु रमाउन सक्ने अनुमान गरिएको छ । देवघाट क्षेत्र नवलपरासीतर्फ मौलाकाली जानका लागि मौलाकालिका–वेणी धार्मिक पर्यटकीय पदमार्ग निर्माणको काम भइरहेको छ । वेणीबाट मौलाकालिका मन्दिरसम्म पुग्न ३ दशमलव ५ किलोमिटर उकालो पैदल यात्रा गर्नु पर्दछ । देवघाट एशियामा नै चिनिएको पवित्र तीर्थस्थल हो । देवघाटमा सौराहा, लुम्बिनी, पोखरा र पशुपति क्षेत्रबाट पनि तीर्थाटनका पर्यटकहरु पुग्ने गर्दछन् ।
नेपालको हिमनदीमध्ये कालीगण्डकी प्रसिद्ध धार्मिक नदी मानिन्छ । मुस्ताङ जिल्लाको हिमश्रृंखलामा रहेको दामोदरकुण्डबाट उदगम भएको कालीगण्डकी हिन्दुहरुको आस्थाको केन्द्र विन्दु मुक्तिनाथको कागवेनी, रुद्रवेणी, रुरुक्षेत्र, राम्दी, केलादी हुदै देवघाटमा पुगेपछि त्रिशुली नदीमा विलय भै नारायणी नदी बन्दछ । संसारकै गहिरो गल्छी वनायर बग्ने कालीगण्डकीको शालिकग्रामको ठूलो महत्व मानिन्छ । कालीगण्डकीको किनारमा ऋषिहरुको आश्रम र तीर्थस्थलबारे पुराणमा उल्लेख छ । देवघाट धार्मिक दृष्टिकोणले मात्र होइन, ऐतिहासिक खोजको लागि पनि महत्वपूर्ण मानिन्छ । देवघाट देखि त्रिवेणीधाम भारतीय सिमानामा पर्ने भैसालोटनसम्मको नारायणी नदी को करिडोरका विभिन्न नामले प्रख्यात धार्मीक, ऐतिहासिक घाटहरु अध्यात्मिक चिन्तन गर्ने पर्यटकहरुका लागि अध्यन अनुसन्धानका स्थल बन्न सक्दछ ।
तीर्थाटन पर्यटन अर्थात् तीर्थयात्रा संसारकै पुरानो पर्यटन मानिएको छ । युनेस्कोका अनुसार संसारका ६० प्रतिशत मानिस कुनै न कुनै धर्मको अभ्यास गर्छन् र तिनै मानिस तीर्थाटन पर्यटनका मुख्य आधार मानिन्छन् । नेपालमा धेरै पर्यटन क्षेत्र तीर्थाटनसँग जोडिएको छ । प्राचीन महत्वको देवघाट र मौलाकालीलाई तीर्थाटन पर्यटनको लागि विकास गर्न पर्दछ भन्ने मान्यताअनुसार गैडाकोट, नारायणघाट र आसपासका सामाजिक, धार्मिक, राजनैतिक दल सबै एकजुट भएका छन । प्रत्येक वर्ष सडक, आवास र मठ मन्दिर निर्माण गरी तीर्थाटन पर्यटनको पूर्वाधार थपिएका छन । मौलाकाली क्षेत्रलाई वातावरण अनुकूलको प्रभावबाट बचाउन पर्दछ भन्ने मान्यताअनुसार वातावरणविद् पनि मौलाकालीको बारेमा चासो देखाउन थालेका छन् । वनको हयिाली भएन भने धार्मिक र पर्यटकीयस्थलको महत्व घट्न सक्दछ भन्ने मान्यता राख्दै मौलाकाली र देवघाटलाई वातावरणीय स्वरुपमा राख्न पर्दछ भनेर सामुदायिक वनले भएका वोट, विरुवालाई संरक्षण गर्दै आएका छन् ।
गैडाकोटमा राजा महेन्द्रबाट २०१९ बैशाख १ गते पूर्व पश्चिम राजमार्गको शिलान्यास गरिएको थियो । त्योभन्दा पहिले पूर्व पश्चिममा सडक मार्ग थिएन । राणाहरुको पालादेखि राजा महाराजाहरुले शिकार खेल्ने चितवनको जंगल मानव बस्तीको लागि २०१४ सालमा राजा महेन्द्रले जंगल फडानी गरी बस्ती बसालेका हुन् । २०१८ सालभन्दा पहिले नेपाल ३५ जिल्लामा विभाजन थियो । त्यस समयमा चितवन र मकवानपुर एउटै जिल्ला थियो । जसको प्रशासनिक केन्द्र चिसापानीगढीमा राखिएको थियो । चिसापानीगढी अहिले मकवानपुर जिल्लामा पर्दछ । गैडाकोट पनि पहिला तनहूँ जिल्लामा पर्दथियो । चितवनको जंगल फडानीसँगै तराईमा बसोवास गराउने राज्यको अभियानमा गैडाकोटको जंगल पनि फडानी भयो । गैडाले सहेल गर्ने जंगल खेत बारीमा आवादी भयो । जनसख्या क्रमिक रुपले वृद्धिहँुदै गयो । त्यसपछि ऐतिहासिक मौलाकालीको खोजी हुन थालेको हो । अहिले मौलाकालीलाई धार्मिक पर्यटकीय विकास गर्नको लागि धार्मीक सेवा समिति गठन भएको छ । समितिबाट नै मौलाकालीको विकास गर्ने योजना बनेको छ ।
मौलाकाली जाँदाहोस् अथवा नारायणघाट र देवघाट जादा सडक किनारमा रहेको देशको गौरव भृकुटी कागज कारखाना सबैले देख्दछन् । भृकुटी कागज कारखाना अहिले झाडीले भरिएर जगंलजस्तो भएको छ । कारखानाका सबै संरचना जीर्ण भएका छन् । टीनका छाना भत्किएर झरेका छन् । बाहिरबाट हेर्दा अस्थिपञ्चर जस्तो देखिन्छ । लाखौं मूल्य पर्ने मेसिनहरु खिया लागेर बिग्रिएका छन् । यो अवस्थामा रहेको भृकुटी कागज कारखाना देख्दा सबै पर्यटकहरुको मन खिन्न हुन्छ । चीन सरकारले नेपाललाई कागजमा आत्मनिर्भर बनाउन २०३९ सालमा भृकुटी कागज कारखाना निर्माण गरी नेपाल सरकारलाई हस्तान्तरण गरेको थियो । तत्कालीन गिरिजाप्रसाद कोइराला नेतृत्वको सरकारले राज्यको दायित्व निजी क्षेत्रलाई सार्दै जाने नीति अनुरुप भृकुटी कागज कारखानालाई २०४९ सालमा गोल्छा अर्गनाइजेसन, काभ्रा समूह र कन्क्राफ्टलाई ६० विगाहा जमिनसहित तत्कालीन अवस्थामा दैनिक ८ टन कागज उत्पादन गर्ने कारखाना १७ करोडमा सबै जमिन र संरचनासहित बेचेको थियो ।
मनोरञ्जन वा दिल बहलाउने उद्देश्यले गरिने घुमफिर नै पर्यटन हो । हामी कहाँ पर्यटन भन्ने वित्तिकै गोरो छाला, खैरो कपाल भएको, पटट… अंग्रेजी बोल्ने विदेशी नागरिक हुन् भन्ने बुझाइ छ । पर्यटक को हुन् र को होइनन् भन्नेमा सरकारको परिभाषा पनि विरोधाभाषपूर्ण रहेको छ । पर्यटन ऐन, २०३५ ले भन्छ नेपालमा आउने विदेशी नागरिक र नेपालको एक स्थानबाट अर्को स्थानमा भ्रमण गर्ने नेपाली नै पर्यटक हुन् । पर्यटन ऐनअनुसार पर्यटक भन्नाले विदेशी मुलुकबाट भ्रमणका लागि नेपालमा आउने गैरनेपाली नागरिक भन्ने सम्झनुपर्छ । तर अहिले आफ्नो देशभित्र मनोरञ्जन वा रमाइलोका लागि घुमफिर गर्नेहरुलाई पनि आन्तरिक पर्यटनको रुपमा लिने गरिएको छ ।
गैंडाकोट नगरपालिका नेपालको मध्यभागमा पर्दछ । नवलपरासी जिल्लाबाट टुक्रिएर बनेको गैडाकोट पूर्वीतर्फको खण्ड हो । गैडाकोट काठमाडौंबाट १ सय ५० किमी दक्षिण पश्चिम, गण्डकी प्रदेशको राजधानी पोखराबाट १ सय ३० किमी र बुटवलदेखि १ सय १४ किलोमिटर पर्दछ । फुर्सदको समयमा मौलाकाली र देवघाट घुमफिर गर्न सके तीर्थाटनमात्र होइन धार्मिक सम्पदाको इतिहास समेत जान्न सकिन्छ ।
Related News
सम्बन्धित समाचार
कास्की कांग्रेसको शिखर पुरूषको अवसान
जून ओर्लेको रात र त्यसको आलोक
नयाँ बिहानी: आदर्श समाजको २९ औं वर्ष
गण्डकी प्रदेश प्रशिक्षण प्रतिष्ठानका ४ वर्ष र आगामी कार्यदिशा
राणा कालमै हलो जोत्ने क्रान्तिकारी पं. मुक्तिनाथ
hero news full width
मुख्य समाचार
१३ वटा मुद्दा चलेका एक युवा पोखराबाट अटोमेटिक पेस्तोलसहित पक्राउ
कतारी अमिर स्वेदश फिर्ता : पोखरा–कतार उडान माग
वैशाख १३, २०८१कास्कीमा एसइई उत्तरपुस्तिका परीक्षण रोकियो
वैशाख १२, २०८१गण्डकीमा डायलाइसिसका लागि अब पालो कुर्न नपर्ने
वैशाख १२, २०८१स्वदेश फर्किए कतारी अमिर
वैशाख १२, २०८१कतारका अमिरको भ्रमणसम्बन्धी खबर प्राथमिकतामा, विपिनको रिहाइ ‘मुख्य विषय’
वैशाख १२, २०८१